Opprinnelsen

På nyåret i 1970 ble en gjeng vernepliktige dimittert fra Hans Majestet Kongens Gardes Musikkorps. Dette skjer hvert år,  det uvanlige denne gangen var at noen av guttene ville fortsette å spille sammen i et musikkorps. De så seg om etter et korps i Oslo-området uten å finne noe som passet for dem. Av forståelige grunner hadde de fått nok av eksersis, marsjering og militær korpsmusikk for en stund. De ville spille i et rent "konsertkorps". Det vil si et korps som spiller litt annerledes musikk, som ikke har uniformer, og som ikke "går i gata".

Resultatet ble at de stiftet et nytt korps i hovedstaden. På grunn av en viss tilknytning til studentmiljøet på Blindern og mangelen på amatørkorps i Oslo nord/vest, fikk korpset navnet Vestre Aker Musikkorps. Navnet er lånt av prestegjeldet som ligger nordvest i Oslo.

Store begivenheter

På 1970 tallet var Vestre Aker Musikkorps et ganske lite ensemble med 30-35 musikere. I Sverre Midtliens periode var 2. divisjonsseieren under janitsjarfestivalen i Oslo Konserthus i 1979 trolig den største begivenheten. Janitsjarfestivalen ble arrangert annethvert år og var den mest prestisjefylte konkurransen på den tiden.

Holger Gulbrandsen deltok med korpset i 1. divisjon i 1981 og klarte å opprettholde plassen i 1. divisjon så lenge han var dirigent, altså i 1983 og 1985. I Bergbys periode oppnådde korpset å heve seg fra å være et middels 1. divisjonskorps til å være det klart beste korpset i landet i en periode. Det ble seier i 1. divisjon under janitsjarfestivalen Hamar i 1987 med Hindemiths symfoni for blåsere. Den russiske dommeren ville løpe opp på scenen for å gratulere og gi 100 poeng. Etter konsultasjoner i dommerpanelet fikk korpset til slutt 98,5 poeng, og denne uoffisielle norgesrekorden står fortsatt. I 1989 var NM lagt til janitjsarfestivalen, og også da var Vestre Aker uslåelige. Dette er den første offisielle NM-seieren til korpset.

Sommeren 1989 var VAM på et 14 dagers seminar i Jugoslavia med instruktører fra operaen i Paris i regi av Jeunesse Musicale. Dette hadde korpset stort utbytte av både musikalsk og sosialt. I TV-cupen "Resonans" i NRK i 1990 var VAM finalist og endte på 3. plass.

Erlend Tunestveit tok over taktstokken i 1991 og fortsatte å lede korpset fra det ene høydepunktet til det andre. I 1992 vant korpset divisjon for korps med antall musikere under 55 i Certamen Internacional De Bandas De Musica i Valencia, Spania, som første utenlandske korps noen sinne (Konkurransen har funnet sted årlig i over 100 år, og er meget internasjonalt anerkjent). I 1994 fikk Vestre Aker 2. plass i NRK Radios Korps-cup-94.

Med Elitedivisjonens opprettelse i 1993 ble NM en viktig og selvfølgelig del av VAMs årlige gjøremål. Vestre Aker kjempet i toppen fra første stund, men det ble mange 2. plasser og seieren lot til å sitte langt inne. Med dirigent Thomas Rimul vant Vestre Aker endelig elitedivisjonen i NM janitsjar i 2000. Da var det 11 år siden korpset sist ble norgesmestere, så det var en etterlengtet seier.

NM seieren i 2000 markerer også starten på en veldig begivenhetsrik periode for korpset. Sommerens turné med konserter i Oslo, Modum, Jönköping og Jeløy utenfor Moss var et av sesongens høydepunkter, ikke minst sosialt. Jubileumskonserten i Universitetets Aula i november samme år var en ubetinget suksess. Programmet var variert og spennende og ga både musikerne og et tallrikt publikum mange minneverdige øyeblikk.

I 2002 vant VAM igjen NM, Seieren var i seg selv en stor begivenhet og førte også til at vi ble invitert til Molde som spesielle gjester under ”Høstivalen” i november. Dette var Cathrine Winnes’ debut med VAM og ble et stort høydepunkt på alle måter. NM tittelen ga oss også muligheten til å få spille en forrykende festkonsert i en fullsatt Olavshall under NM 2003 sammen med Ingrid Bjørnov og Frank Brodahl.

I pinsen 2003 dro Vestre Aker Musikkorps på tur til Tsjekkia hvor vi holdt to konserter. En på det gamle bytorget i Praha og en i Marmorsalen i Marienbad i Vest-Tsjekkia. Begge konsertene var flotte opplevelser og turen i seg selv var en fantastisk avslutning på en sesong full av store musikalske opplevelser.

I sesongen 03/04 var det også tett mellom høydepunktene. Samtidsmusikk preget høsten med to urframføringer av verker av hhv. norske Magne Rutle og svenske Malin Bång og en norsk førstegangsoppføring av den svært krevende saxofonkonserten til Jindrich Feld med Rolf-Erik Nystrøm som solist. I desember hadde vi julekonsert med mye barokkmusikk foruten Nøtteknekkersuiten på programmet. Konserten trakk et uvanlig stort publikum og programmet var midt i blinken. Storsatsningen i mai var klubbkonsert på Parkteatret med Frank Brodahl, René Andersen og Erlend Gjerde. Soul, jazz og gospel musikk sto på programmet. Smekkfull sal, fantastisk stemning og strålende solister ga absolutt mersmak.

Det som særlig kjennetegner korpsets utvikling i den siste perioden er at aktiviteten har økt betraktelig. Hver måned er det nye konserter med helt nytt og alltid krevende repertoar. Dette betyr mye øving for hver enkelt og ditto arbeid for korpsets ledelse og andre ildsjeler, men gir også stort utbytte i form av mange store opplevelser og et godt miljø å være i både musikalsk og sosialt.

Dirigenter

Thomas Rimul 2005-
Cathrine Winnes 2002 – 2005
Thomas Rimul 1996 – 2002
Erlend Tunestveit 1991 – 1996
Hans Andreas Kjølberg våren 1991
Ingar Bergby 1986 – 1990
Holger Gulbrandsen 1980 – 1986
Sverre Midtlien 1970 –1980


I de siste årene har vi også hatt en rekke gjestedirigenter, blant disse er Frank Brodahl, Morten Wensberg, Terje Viken, Trond Madsen, Sverre S. Olsrud og Trond Korsgård.